WinampSŁUCHAJ ONLINE
Teraz na antenie Radia Fest:

PASMO MUZYCZNE-Weekend z Radiem FEST

Interwencyjny telefon: (+48) 570-930-930 Telefon na antenę: (32) 775 22 22
Napisz do nas: antena@radiofest.pl
Znajdź nas na: facebook.com/festradio

28.09.2021Dąbrowa Górnicza: kolejna odsłona rewolucji komunikacyjnej!

Przed mieszkańcami Dąbrowy Górniczej kolejna odsłona trwającej w mieście komunikacyjnej rewolucji. Tym razem przebudowywana będzie główna komunikacyjna oś miasta, którą kursują tramwaje.
 
Właśnie podpisana została umowa z generalnym wykonawcą przebudowy ul. Piłsudskiego i części ul. Królowej Jadwigi. Odcinek między aleją Róż a skrzyżowaniem z ul. Kasprzaka za niemal 62 mln zł netto (ok. 75,9 mln zł brutto) przebuduje firma ZUE SA z Krakowa.
– Będzie to wspólna inwestycja Dąbrowy Górniczej i Tramwajów Śląskich. Środki, które przekażemy z budżetu miasta mają sprawić, że to będzie projekt kompleksowy, zapewniający łatwy dostęp do tramwajów i do przesiadki na autobus, a także dający alternatywę do przyjaznego i sprawnego poruszania się przez miasto pieszym i rowerzystom – podkreśla Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.
 
W miejskim zakresie inwestycji jest m.in. przebudowa układu drogowego i oświetlenia ulicznego, budowa ronda turbinowego na skrzyżowaniu ul. Piłsudskiego z ul. Morcinka, budowa i przebudowa chodników, ciągów pieszo-rowerowych, drogi dla rowerów oraz zieleńców, budowa przystanków autobusowych, przebudowa przejścia podziemnego na Redenie i likwidacja przejść podziemnych przy przystanku Gołonóg Damel i w pobliżu przystanku Gołonóg Centrum.
 
Dwa przystanki po przebudowie będą miały charakter zintegrowanych
– Myślę, że przebudowane wcześniej torowisko na ulicy Kasprzaka jest dobrym przykładem podnoszenia jakości komunikacji tramwajowej. Teraz pora na kolejny odcinek w stronę centrum miasta. Chcemy, by po modernizacji torowisk w Dąbrowie Górniczej na liniach pojawiły się nowe niskopodłogowe tramwaje - mówi Bolesław Knapik, prezes Tramwajów Śląskich.
 
Przeznaczony do modernizacji odcinek dwutorowej linii tramwajowej ma ok. 2,6 km długości. Torowisko zostanie wykonane w konstrukcji klasycznej na podkładach strunobetonowych, a na przejazdach przez jezdnię oraz przy przystankach tramwajowych ułożone zostaną prefabrykowane płyty torowe. W obu przypadkach zastosowane zostaną nowoczesne systemy elastycznego montażu szyn, ograniczające emisję hałasu i drgań.
 
Przebudowanych zostanie 10 peronów przystankowych. Wyróżnikiem inwestycji będą zintegrowane przystanki tramwajowo-autobusowe Gołonóg Manhattan i Dąbrowa Górnicza Aleja Róż: w tych lokalizacjach autobusy zjeżdżać będą z wewnętrznych pasów jezdni na torowisko.
 
Zgodnie z umową prace między aleją Róż i ul. Kasprzaka mają potrwać do końca 2022 roku.
 
Inwestycja ta, jest częścią „Zintegrowanego Projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko – Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego” współfinansowanego przez Unię Europejską. Na rozstrzygnięcie czeka jeszcze drugi przetarg dotyczący Dąbrowy Górniczej: przebudowa odcinka od alei Róż do pętli przy dawnej kopalni Paryż.
 
Źródło: UM Dąbrowa Górnicza
Fot.: Dariusz Nowak (UM Dąbrowa Górnicza) / Radio FEST