WinampSŁUCHAJ ONLINE
Teraz na antenie Radia Fest:
Interwencyjny telefon: (+48) 570-930-930 Telefon na antenę: (32) 775 22 22
Napisz do nas: antena@radiofest.pl
Znajdź nas na: facebook.com/festradio

16.03.2021Co dalej z zabytkowym dworcem PKP w Bytomiu?

PKP Polskie Linie Kolejowe w 2020 roku podpisały umowę na opracowanie dokumentacji oraz przebudowę linii kolejowej nr 131 na odcinku Chorzów Batory - Bytom - Nakło Śląskie. Na modernizację spółka wyda ponad 1,2 mld zł. To doskonała okazja do tego, aby pochylić się nad stanem technicznym i wizualnym dworca PKP w Bytomiu.
 
O zachowanie jego historycznego charakteru i o to, by odzyskał on dawny blask apelują bytomscy społecznicy. Wśród nich jest między innymi Dobromir Kaźmierczak, ze stowarzyszenia Bytom Pieszy.
- Apelujemy do PKP Polskich Linii Kolejowych aby nadchodzący remont stacji kolejowej w Bytomiu odbył się z poszanowaniem unikatowej, zabytkowej i cennej architektonicznie infrastruktury tego miejsca, a także by ten remont przyczynił się do poprawy dostępności samej stacji i jej otoczenia, miedzy innymi dla osób niepełnosprawnych - mówi Dobromir Kaźmierczak.
 
TUTAJ znajdziecie LINK do petycji
 
Jak przekonuje społecznik, Bytom po wielu latach zaniedbań ma niepowtarzalną szansę, aby w ramach modernizacji linii kolejowej nr 131 odzyskać dworzec w jego pierwotnym, unikatowym wyglądzie. 
- Chcielibyśmy, żeby podczas remontu dworca zachowano jego historyczny charakter, żeby odzyskał swój dawny blask. Dobrze by było, aby obiekt lepiej wpisywał się w przestrzeń miasta. Chodzi o to, że linia kolejowa dzieli Bytom na dwie części. Możnaby było wykorzystać tunele, które są obecnie zamurowane - mówi nam Dobromir Kaźmierczak.
 
Jak dodaje Kaźmierczak, są jednak pewne obawy.
- Obawiamy się, że PKP PLK wykona remont ze swojej perspektywy, a zabraknie perspektyw miasta, czy historii - mówi społecznik.
 
 
Włodarze miasta uspokajają. Również chcą, aby obiekt był zabytkową wizytówką Bytomia.
- Dla nas priorytetem jest dostosowanie infrastruktury do potrzeb wszystkich pasażerów, szczególnie niepełnosprawnych. Chcemy także, aby bytomski dworzec odzyskał pierwotny blask. Chcemy zadbać o odtworzenie jego walorów historycznych i architektonicznych. W przygotowywanym planie zagospodarowania przestrzennego dla Śródmieścia, wpisaliśmy zachowanie formy i kształtu konstrukcji hali peronowej oraz wymianę pokrycia na takie, które będzie zgodne z pierwotną formą, z przeszkleniami włącznie - mówi wiceprezydent Bytomia, Michał Bieda.
- Jeśli chodzi o upamiętnienie historycznych wydarzeń, których świadkiem był dworzec, będziemy zabiegali o to, żeby godnie uczcić te wydarzenia, które na to zasługują. Wszystkie zgłoszenia organizacji pozarządowych i społeczników traktujemy bardzo poważnie. Konsultujemy je z PKP, natomiast muszą one uwzględniać także potrzeby i funkcje, jakie ten dworzec ma pełnić po przebudowie - dodaje wiceprezydent Bieda.
 
O informacje w temacie bytomskiego dworca, zwróciliśmy się także do PKP PLK.
- Powstaną trzy nowe, wygodniejsze perony wraz z dojściami uwzględniającymi dostęp dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Będą nowe ławki, nagłośnienie, oświetlenie oraz czytelne oznakowanie. Na stacji Bytom przewidziano odnowę wiaty nad trzema peronami. Prace będą odbywały się pod nadzorem konserwatora zabytków - informuje Katarzyna Głowacka z biura prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe.
 
Odnowione zostaną także przejścia dla pieszych w tym te, prowadzące na perony.
 
Obecnie trwają prace projektowe. Przebudowę przewidziano na lata 2022 - 2024.