WinampSŁUCHAJ ONLINE
Teraz na antenie Radia Fest:

PASMO MUZYCZNE-Program nocny

Interwencyjny telefon: (+48) 570-930-930 Telefon na antenę: (32) 775 22 22
Napisz do nas: antena@radiofest.pl
Znajdź nas na: facebook.com/festradio

20.04.2022Bytom będzie miał połączenie kolejowe z Rudą Śląską i Zabrzem!

 
Sześć projektów liniowych z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii pozyskało dofinansowanie z rządowego programu „Kolej Plus”. Wśród nich jest projekt związany z pracami na linii kolejowej nr 189 i 132, a także budowa nowych łącznic Kuźnica - Bytom w celu stworzenia nowego połączenia między Bytomiem a Rudą Śląską - Chebziem i Zabrzem, a dalej również z Gliwicami. W ramach projektu zbudowane zostaną również dwa nowe przystanki osobowe: Bytom ul. Zabrzańska oraz Ruda Orzegów.
 
 
To bardzo dobra wiadomość dla Bytomia. Rozbudowane połączenie kolejowe między Bytomiem a Rudą Śląską i Zabrzem będzie z pewnością atrakcyjnym rozwiązaniem dla osób pracujących i uczących się w tych miastach - mówi Mariusz Wołosz, prezydent Bytomia. - Dzięki modernizowanym liniom kolejowym w naszym mieście, Bytom ma szansę zyskać nowe połączenia kolejowe nie tylko w ramach Kolei Metropolitalnej, ale również dalekobieżne, co z pewnością ułatwi bytomianiom podróż do największych miast w regionie i Polsce - podkreśla Mariusz Wołosz.
 
Sześć projektów z dofinansowaniem
Warto podkreślić, że w ramach programu Kolej Plus sześć projektów liniowych Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii pozyskało dofinansowanie na ich realizację. Łączny koszt wyniesie ok. 1,65 mld zł, a znaczna część tej kwoty, bo od 75% do 85% zostanie pokryta z budżetu państwa.
Zakwalifikowanie wszystkich naszych projektów liniowych, które zgłosiliśmy to bardzo duży sukces. Przede wszystkim przybliża nas w dużym stopniu do powstania Kolei Metropolitalnej w GZM - mówi Grzegorz Kwitek, członek Zarządu GZM.
 
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia jest partnerem we wszystkich zgłoszonych projektach. Wspólnie z liderami (gminami Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii) podjęła już wcześniej decyzję, aby zwiększyć wkład własny dla wszystkich projektów, za co były przyznawane dodatkowe punkty w rankingu, a to zwiększało też szansę poszczególnych inwestycji na realizację.
Szacowany wkład własny zagwarantowany przez GZM dla zakwalifikowanych sześciu projektów, które mają zostać zrealizowane w Programie „Kolej Plus” to ponad 305 mln zł - przyznaje Lucjan Dec, dyrektor Departamentu Komunikacji i Transportu.
 
Oprócz zakwalifikowanych projektów, w trakcie prac w ramach programu „Kolej Plus” opracowano także dokumentację (Wstępne Studia Planistyczno-Prognostyczne - WSPP) dla kilku innych lokalizacji punktowych.
Bardzo się cieszymy z wyników. Konkurencja była bardzo silna, jednak pozycję naszych projektów poprawiła deklaracja dodatkowego finansowania złożona przez Zarząd GZM. Ubiegłoroczny wysiłek obejmujący projekty niezakwalifikowane nie zostanie zmarnowany, gdyż opracowana dokumentacja stanie się częścią prac studialnych Kolei Metropolitalnej - mówi Wojciech Dinges, zastępca dyrektora Departamentu Komunikacji i Transportu. Zakwalifikowane projekty będą natomiast jej pierwszymi zwiastunami po stronie infrastrukturalnej, jako że dodatkowe przewozy kolejowe organizujemy i finansujemy już od kilku lat - dodaje Wojciech Dinges.
 
Warto dodać, że wnioski do Programu „Kolej Plus” zostały złożone w sierpniu 2020 roku. Po uzyskaniu kwalifikacji do II etapu, w maju 2021 roku rozpoczęły się prace nad przygotowaniem niezbędnej dokumentacji, w tym Wstępnych Studiów Planistyczno-Prognostycznych. Część prac została wykonana w ramach Wstępnego Studium Wykonalności Kolei Metropolitalnej, co pozwoliło na obniżenie kosztów. Kompletna dokumentacja trafiła do PKP PLK pod koniec listopada ubiegłego roku.
 
Realizacja inwestycji w ramach programu Kolej+ potrwa do 2028 roku.
 
6 zakwalifikowanych projektów liniowych
1. Prace na linii kolejowej nr 189 i 132 oraz budowa nowych łącznic Kuźnica - Bytom w celu stworzenia nowego połączenia Ruda Chebzie/Zabrze - Bytom, w tym budowa nowych przystanków osobowych Ruda Orzegów i Bytom ul. Zabrzańska;
2. Odbudowa linii kolejowej nr 198 Pyskowice - Pyskowice Miasto dla przywrócenia połączeń: Katowice - Gliwice - Pyskowice Miasto;
3. Zwiększenie zdolności przepustowej linii kolejowej nr 140 na odc. Katowice Ligota - Orzesze Jaśkowice poprzez budowę 2 toru i dodatkowych przystanków osobowych w Mikołowie;
4. Przygotowanie alternatywnego połączenia aglomeracyjnego Tychy - Katowice Murcki - Katowice Ligota linii kolejowej nr 142;5.
5. Przygotowanie alternatywnego połączenia aglomeracyjnego Gliwice - Ruda Kochłowice - Katowice linii kolejowej nr 141 na odcinku Gliwice - Ruda Kochłowice, 164 na odcinku Ruda Kochłowice - Hajduki i 651 Hajduki - Gottwald;
6. Rewitalizacja linii kolejowej nr 162 na odc. Dąbrowa Górn. Strzemieszyce - Dąbrowa Górn. Huta Katowice (p. odg.) do stacji Dąbrowa Górnicza, wraz z odbudową przystanku osobowego D.G. Tworzeń i rozbudową przystanku osobowego Gołonóg.
 
Co zyska Bytom dzięki połączeniu z Rudą Śląską i Zabrzem
Budowa nowych łącznic Kuźnica - Bytom w celu stworzenia nowego połączenia, które połączy Bytom z Rudą Chebziem i Zabrzem, a dalej również z Gliwicami z pewnością przyczyni się do usprawnienia istniejących już połączeń kolejowych dzięki poprawie dostępności kolei dla mieszkańców Bobrka oraz Orzegowa, którzy zyskają bezpośrednią możliwość dojazdu do Zabrza, Katowic i Gliwic, jak również zwiększy się oferta przewozowa do innych miast Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
 
Warto dodać, że nasze miasto dzięki budowie łącznika Kuźnica - Bytom uzyska połączenie bezpośrednie z sąsiadującą Rudą Śląską, Zabrzem, Świętochłowicami i kolejne połączenie kolejowe do Gliwic przez Zabrze.
 
Trwa modernizacja kluczowej linii kolejowej dla Bytomia
Przypomnijmy również, że w marcu rozpoczęła się długo oczekiwana przez pasażerów modernizacja linii nr 131 na odcinku Chorzów Batory - Bytom - Nakło Śląskie. W ramach modernizacji przebudowana zostanie nie tylko infrastruktura torowa, sieć trakcyjna, rozjazdy, wiadukty kolejowe, ale również hala peronowa Dworca PKP oraz przystanki Bytom Karb i Bytom Północny.
 
Warto podkreślić, że zaplanowano również zmianę układu torowego stacji w Bytomiu, modernizację peronów, remont wiaduktu w ciągu ul. Zabrzańskiej, a także remont hali nad peronami. Modernizacja obejmie także przesunięcie stacji Bytom Północny o około 500 metrów na północ w kierunku ul. Strzelców Bytomskich, tak by pasażerowie mieli łatwiejszy dostęp do komunikacji miejskiej w dzielnicy Stroszek. Na peronach pojawią się nowe wiaty, ławki, stojaki na rowery, a także tablice informacyjne.
 
Wartość całej inwestycji - w tym opracowanie dokumentacji oraz przebudowa linii kolejowej nr 131 na odcinku Chorzów Batory - Bytom - Nakło Śląskie - łącznie wynosi 1,2 mld zł. Dofinansowanie do realizacji tej kluczowej inwestycji kolejowej pochodzi z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Roboty budowlane przewidziane są na lata 2022-2024.
 
Źródło: UM Bytom